Reklama
 
Blog | Ivo Skopal

Měli jsme zahradu, budeme mít parkoviště

V Brně se nedá pořádně jezdit autem a zaparkovat. Nedá se tady často ani běhat, protože neustále dýcháte vzduch znečištěný dopravou. Ze stejného důvodu se tady nedá ani jezdit na kole. Ve městě roste teplota, zeleně moc nepřibývá. Bují diskuse o rezidentním parkování. Proti sobě stojí skupiny náruživých řidičů a lidí, kterým jde jen o to, aby mohli v Brně slušně žít - tedy pohybovat se i jinak, než autem. Přijde mi, že postupnými kroky se však z města čím dál více stává betonové město, a to i díky některým vlastníkům bytů a domů...

Auta jsou všude a mají silné zastánce. U určité části lidí je to věc postavení – přece nebudou jezdit „sockou“ nebo chodit pěšky, nejsou „žádní levičácký zelení“. Někteří to berou jako osobní právo – jako svobodu. Nikdo jim přece nebude určovat, kam můžou a nemůžou autem jezdit, a kde ho můžou parkovat. Jiní ho potřebují k práci, to je logické. Jestli je jich většina, to si nedovolím odhadovat. Při pohledu na kolony plné aut s jedním řidičem mi současná situace ale přijde neudržitelná. Jak dlouho dokážeme ve velkých městech žít, pokud se bude situace zhoršovat?

V domě, kde bydlím, byla nádherná zahrada ve vnitrobloku. Nikdo se o ni nestaral, ale díky velkému množství stromů, keřů a květin si nějak sama dokázala udržovat vláhu a vlhkost. Hnízdili nám tam ptáci, byla tam hromada hmyzu. Za současných teplot to bylo skvělé místo pro relax.

Tento týden však do zahrady vjel bagr spolu s dělníkem, všechny stromy pokácel a celou zahradu zničil. Důvod? V zahradě budou stání pro auta. Zmenšená část zahrady bude sice opět zrekonstruována do podoby, kdy se o ni nikdo nebude muset starat (jaká změna), ale většina zahrady bude určena pro stání aut nájemníků. Upozorňuji, že sám auto nemám a nepotřebuji ho. Hromadná doprava podle mě funguje skvěle (kdyby tedy kvůli dopravní situaci nebyla často zpožděná).

Abych se přiznal, tak mě to opravdu strašně mrzí. Mrzí mě to, že na velké části ulic nemáme žádné stromy ani trávu, že je opravdu náročné někdy v městě být, kvůli tomu nedostatku zeleně v některých částech. A to, že i soukromníci přistupují na tuto praxi. Často to po nich nájemníci chtějí a možná tak pro některé může vzrůst cena nájmů a hodnota jejich bytů. Tady tedy přiznávám a chápu, že je to právo majitelů nemovitostí, to určitě. Já ten dům nevlastním a tak do toho nemám co mluvit.

Otázkou pak zůstává, co budeme dělat, pokud takto budou jednat všichni a z našich měst se stanou místa bez zeleně a vody, plná čoudících aut. Stromy i zeleň město potřebuje, aby lépe bojovalo se zvyšujícími se teplotami. Více aut ve městě znamená jen více dopravních zácp, více nervózních řidičů a více zpožděných tramvají a autobusů.

Naši zahradu tímhle textem nezachráním. A hodně lidí by si řeklo, „No co, pokácelo se pár stromů. Ten toho nadělá.“. Ale podle mě se v současné době každý strom i keř ve městě počítá. Stání na auto se dá vybudovat v řádu dní, parkovací dům v řádu týdnů či měsíců. Stromy ale rostou desetiletí a jejich funkce je daleko důležitější. Neslouží jen na sobecké odložení dopravního prostředku, které je často placeno z peněz nás všech, i když si to lidé často neuvědomují.

Chraňme si naše stromy a zahrady, ve městě jsou důležitější, než auta.

Zahrada na začátku léta. Teď už se zde staví parkovací stání.

 

Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.
Reklama